tirsdag 20. februar 2018

Hjernen og musikken på KODE i kveld

Har du noen gang undret deg over hva som skjer i hjernen når du hører musikk? Er det virkelig sant at det å høre på Mozart gjør deg smartere? Studentersamfunnet i Bergen inviterte til konsertforedrag i Tårnsalen på KODE 4 i kveld!

Bilde tatt fra stolen min i Tårnsalen i kveld

Da jeg var i Tårnsalen for under en uke siden var det i anledning åpningen av kunstutstillingen til Per Barclay. I kveld var klientellet et helt annet, og jeg kunne ikke se at noen la merke til den spesielle kunsten som hang på veggene rundt oss i Tårnsalen. Det er kjekt når studentene menger seg med oss "gamlisser", som pleier å frekventere Harmonien og Kunstmuseene. Tårnsalen var stappfull i kveld, og mange måtte snu i døren, fordi det var fult. Som den erfarne kulturkjerring jeg er, var jeg tidlig ute, og fikk sikret meg en plass (på bakerste rad...)

Det var overlege ved Haukeland og professor ved Griegakademiet Geir Olve Skeie som fortalte oss om hvordan hjernen responderer på musikk. Han fortalte om hvordan hjernen vår oppfatter melodi og rytme helt spontant, og at hjernen oversetter lydbølger til vakker og fengende musikk i det de treffer ørene. 

På en levende måte forklarte han denne omfattende prosessen, og hva den har å si for oss mennesker.

Etter oppdagelsen av nevroplastisitet, eller hjernens tilpasningsevne, har det vært kjent at det vi gjør påvirker hvordan hjernen vår ser ut og fungerer. Forskere mener at musikk har positive konsekvenser blant annet innenfor forebygging av sykdommer som Parkinsons og demens.

Skeie formidlet faget sitt på en lettforståelig og morsom måte, i den grad at det faktisk brøt ut spontan latter i salen, flere ganger. Jeg ble imponert over den naturlige måten han brukte klaveret for å illustrere det han snakket om.


Etter det timelange foredraget fikk vi besøk av fem musikere fra Bergen Filharmoniske Orkester, som spilte Mozarts klarinettkonsert. Som alltid, leverer Harmonien musikk med kvalitet over hele linjen, og de smilte bare forsiktig når store deler av publikum klappet uhemmet mellom satsene.

For meg som leser Kaia Nordengens bok Hjernetrening for tiden, kom dette arrangementet som bestilt. Jeg gleder meg til å lese videre i boken min, og håper Studentersamfunnet og KODE vil gjenta suksessen dette samarbeidet må sies å være. Som nysgjerrig publikummer er jeg i alle fall klar for flere vederlagsfrie arrangementer som tilbyr kultur og vitenskap på denne folkelige måten.

2 kommentarer:

  1. Spennende! Slike foredrag liker jeg. Kombinasjonen av kultur og vitenskap er alltid interessant. Whistler har et veldig godt bibliotek, men de har dessverre svært få interessante arrangement utover å være velfyllt med bøker. Jeg kunne i det minste fått Margaret Atwood på besøk når jeg var her borte? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er bergenserne gode på, fritiden min går med til arrangementer som dette. Synd at ikke Margaret vet sin besøkelsestid, skal bare se hun svinger innom deg :)

      Slett