tirsdag 5. september 2017

Cappelen Damm startet høst-turnèen i Bergen i år!

Cappelen Damm inviterte til kalas på Litteraturhuset i kveld
Bokhandleransatte (og noen bokbloggere) landet rundt kommer i flokk og følge til forlagenes høstlanseringer. Bokhøsten har blitt et fenomen, og det jeg antar er den travleste tiden for forlagene. De ansatte i bokhandlere får en kjapp gjennomgang av en haug med nye bøker på markedet, og kan forberede seg til julesalget, mens vi bokbloggere kan lene oss tilbake og velge ut de titlene vi har lyst å lese og blogge om.

Treffet i kveld gikk etter godt gjennomprøvd oppskrift med Cecilie Nessheim og Arne Marius Stølan i spissen. Drillen deres ble litt forstyrret av at de hadde sjefen med på lasset i år, og Knut Gørvell greide å lage røre, til stor glede for oss som satt og så på.
Ja til brølekonkurranser!

Det som er gøy med gjennomganger av nye bøker, er at en gjerne støter på forfattere og bøker hvor en først tenker, denne kan jeg hoppe over, men så presenteres boken (gjerne av forfatteren selv) og da blir den et must, enten for en selv, eller med tanke på julegavelisten.

Først ut i kveld var en bergenser jeg ikke hadde hørt om før. Kristian S. Hæggernes kommer ut med novellesamlingen Ida & Oda og andre fortellinger. Etter å ha hørt ham lese, noterte jeg meg navnet og vil gjerne stifte nærmere bekjentskap med Ida & Oda.

Kristian S. Hæggernes leser fra novellesamlingen Ida & Oda og andre fortellinger

Så har vi Torgrim Eggen da. Jeg har lest hans bok om Berlin, men før han entret scenen tenkte jeg"rockemusikk fra 70-tallet?", og forventet egentlig ikke at Kunstrock skulle være noe for meg. Han fikk sagt mye om bildet av Roxy Music som vi fikk se, og med få setninger belyste han hvordan et bilde egentlig sier null & nix uten sin contekst. Med letthet beskrev han klassereisen de fem på bildet har foretatt, og pekte på hvor utspjåket de er, og nyanserte parodien som ligger i dette.

Torgrim Eggen snakker om Kunstrock

Med på bergensbesøk i kveld var to ganger Rivertonprisvinner Torkil Damhaug. Han kommer i høst ut med romanen Glasshjerte. Jeg har lest både Ildmannen og Døden ved vann og ser at jeg har gitt begge bøkene høye terningkast, så Glasshjerte blir lest med det første.

Knut Gørvell og Torkil Damhaug snakker om Glasshjerte

Ikke alle bøkene blir presentert av forfatterne selv, da hadde vi sittet der til i morgen, men noen titler fanget oppmerksomheten min da Cecilie og Arne Marius hadde sin gjennomgang, og jeg noterte meg:

Kjøttfrie burgere av Janne H. Johansen
Naboen av Tatiana de Rosnay
Den evige ilden av Ken Follet
Jon Six og hans mange liv av Geert Mak


Maria Berg Reinertsen besøkte oss på Litteraturhuset i kveld. Hun har skrevet Reisen til Bretton Woods, som er bygget rundt et faktisk scenario på Queen Mary, under overfarten sommeren 1944. 

På denne ferden, hvor Queen Mary gikk i sikk sakk for å unngå tyske ubåter, befant det seg en gruppe økonomer som var på vei til Bretton Woods konferansen. Hun fortalte levende om bakgrunnen for boken og hvordan utkastet til Pengefondet og Verdensbanken ble forhandlet frem på denne overfarten. Med tanke på finanskrise og globalisering er det spennende å lese om hvordan denne gjengen satt, midt i krigen, og planlagte freden - denne boken vil jeg lese!



Jeg noterte meg også Didrik Hallstrøms mørke science-fiction Lysår, og en bok i en helt annen sjanger, Byens spor av Lars Saabye Christensen. Sistnevnte kommer ut i oktober og er første bok i en trilogi, så det er bare til å rydde plass i bokhyllen!

Sistemann ut av besøkende i Bergen i dag var "nestenvinneren" av Man Bookerprisen, Roy Jacobsen. Han er ute med den tredje boken i serien om Ingrid Barrøy. Jeg har lest De usynlige og Hvitt hav og skal selvfølgelig følge opp med Rigels øyne. Han skriver drivendes godt om kvinner, og har skapt et levende bilde av kystkultur og kvinnekultur, denne gleder jeg meg til.

Roy Jacobsen ble forsøksvis intervjuet av Knut Gørvell
Latteren satt løst i salen etter at Knut Gørvell forgjeves har forsøkt å håndheve sin makt som sjef, overfor Roy Jacobsen. Han er ingen lett mann å styre, og han greide seg helt fint på egenhånd på scenen i kveld.
Takk for en super høstlansering til alle involverte, jeg er stolt over å ha fått vise frem Bergen fra sin beste og våteste side, til dere som så alt for sjelden besøker den fineste byen i landet ☺

10 kommentarer:

  1. Har du vist frem Bergen til gjengen? ;)

    Fra spøk til alvor: Jeg gleder meg til i morgen for da kommer CappDamm til Trondheim. Jeg har allerede fått Lysår og Glasshjerte i hus, men CappDamm har utrolig mye på lista si høst som jeg kan tenke meg å lese. Kjøttfrie burgere bl.a. som du nevner, samt en drøss annet. Spent på hva de trekker frem i Trondheim. Hadde vært artig om Damhaug kom hit også (har vært på to skrivekurs med ham, artig og dyktig type) samt Geelmuyiden som er aktuell med Pillebefinnende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk god hjelp av værgudene i går, noe det ble spøkt en del om :) Gled deg til i kveld, jeg er også spent på hvem som er med til Trondheim :)

      Slett
    2. De som kom var Per Egil Hegge, Torgrim Eggen, Didrik Morits Hallstrøm, Roy Jacobsen og en dame; økonom (beklager, men det hun skrev om interesserte meg ikke så mye, så jeg husker ikke,gidder ikke å søker opp navn nå (alt hva man skal forlange av et SoMe-vesen assa) )

      Slett
    3. Påfallende mannetungt? Yes, say no more..

      Slett
  2. Fint referat - ser vi har noe å glede oss til i Trondheim ja.....

    SvarSlett
  3. Gleder meg mest til å lese Roy Jacobsen. Tror ikke de kommer til Hamar, så takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Hamar sto ikke på listen så "vær så god" :)

      Slett
  4. Fint referat,Tine! :-) Mange godbiter og det blir vanskelig å prioritere fremover, man rekker ikke over alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får prøve å være streng med oss selv, så vi ikke drukner i leseønsker :)

      Slett