onsdag 21. juni 2017

Tåkens hersker en roman av Carlos Ruiz Zafòn

Du kjenner kanskje Carlos Ruiz Zafòn fra Vindens skygge og de to bøkene som fulgte denne. Jeg elsket de bøkene og ble kjempeglad når jeg plutselig satt med forfatterens debutroman i hendene. Tidlig på 90-tallet sendte han dette manuset inn til en konkurranse for ungdom. Han vant konkurransen, og med det begynte ballen å rulle. Tåkens hersker er den første av tre frittstående bøker, som alle kommer ut høsten 2017.

Fra bakpå boken:
Spania 1943, krigen herjer. Unggutten Max flytter med familien til et gammelt hus som viser seg å ha sin helt egen historie. I enden av stranda, i fyrtårnet, bor jevngamle Roland som tør svømme ned til skipsvraket som ligger like utenfor. 
Det var bare èn som overlevde da skipet sank, eller er også han død...?

Med det lover forlaget oss en intelligent, velskrevet og poetisk grøsser ☺

Forlag: Juritzen
Utgitt: 1993/på norsk 31.08.2017
Sider: 231
Kilde: Leseeksemplar

Det var virkelig en grøsser dette her, et fantasifullt eventyr må jeg få kalle det, men absolutt en historie som holdt meg fengslet. Jeg kjenner igjen Zafons måte å skrive på fra voksenbøkene som kom senere, og vil påstå at han gjorde en utrolig bra debut med denne boken, for den har et godt språk og et glimrende uttenkt plott.

Det er en historie med mye som skjuler seg i skyggene, mye tåkedis og uforklarlige hendelser. En katt med menneskelige trekk, statuer som skifter stilling, en klokke som går baklengs og en mengde andre små hint om at det er noe mystisk på gang.

Karakterene er tydelig utmeislet, men stedet vi er på kunne vært hvor som helst. På grunn av de engelsk-klingende navnene, så jeg for meg den forrevne sørkysten av England, da jeg leste, selv om jeg visste at dette skulle være i Spania. Det finnes ikke spor av 2. verdenskrig i denne historien, men grusomhetene finner vi i handlingen allikevel.

I tillegg til familien Carver som flytter til dette lille stedet, møter vi bestefar Victor Kray og hans barnebarn Roland. Det er hos disse to hemmeligheten ligger skjult, og når Max og familien hans flytter inn i Fleischmanns gamle hus ved stranden, vekker de til live gamle spøkelser.

Dette er en lettlest slukebok som jeg gjerne vil anbefale ungdom helt ned i 10 års alder, så lenge de er åpen for hva grøssersjangeren innebærer. 


Min bok var med på tur med Hurtigruten 

4 kommentarer:

  1. Regnet med at du koste deg med denne. Jeg likte den også godt, men synes ikke den var så veldig grøssende- men for unge lesere kan den nok være det..)
    Har blogget om den jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Syntes ikke du det var grøssende? Vel jeg syntes stemningen var skummel, ville ikke bodd i det huset med de lydene, og alt det uforklarlige som foregikk i øyekroken. Bra du minnet meg på omtalen din :)

      Slett
    2. Nei, ikke egentlig. Den ga meg ingen grøss. Mer koselig, selv om uvesenet var ekkel nok, men jeg vet jo at det er fantasi og da blir det ikke noe skummelt.
      Hadde jeg vært et større barn eller ungdom hadde den nok virket annerledes på meg.
      (tak for link)

      Slett
  2. Ohh, dette hørtes virkelig ut som en lovende bok! Har hørt om forfatteren tidligere, men ikke fått anledning til å lese bøkene hans.

    Hvilke av bøkene vil du anbefale meg å lese først? Denne boken, eller Vindens skygge og de to bøkene som fulgte etter? :)
    - Siri

    SvarSlett