lørdag 18. februar 2017

Søndagstur på Landåsfjellet - med fire nye hytter til samlingen

Iskunst  ved Baunehytten 
Turen denne morgenen startet ved Montana, hvor vi alltid er tidlig nok ute til å sikre oss parkeringsplass. Målet var Ulriken og noen av hyttene der oppe, men vinden var så sur, at vi stakk til høyre ved Glassberget og fikk Arneborg som første hytte.

Arneborg er oppkalt etter Arne Hansen som bygget hytten i 1932. Hytten som nå fremstår som i veldig godt stand og nydelig oppusset, sto til nedfalls på midten av 80-tallet da de nåværende eierne overtok hytten. Hytten ligger kjempefint til, med flott utsikt over Bergen sør, og vel verdt et besøk for oss turgåere.

Arneborg
Turen vår tok oss et stykke nordover igjen før vi gikk ned til Korken, eller Speiderhytten som hytten er kalt i inspirasjonsboken min om byfjellene. Hytten som ligger i Korketrekkeren ble bygget av Røde Kors i 1961, og overdratt til en speidergruppe på 90-tallet. Nå blir hytten tatt vare på av tidligere medlemmer av speidergruppen, og brukes som dagsturmål.

Korken eller Speiderhytten som den også heter

Siste hytte i dag ble Baunehytten. På denne tomten har det vært hytte siden 1911, men eierforhold og brann har gjort at hyttene har hatt flere forskjellige navn, utseender og eierforhold. I boken står det flere spennende historier om hytten, som siden 1972 har vært eiet av sportsklubben Baune.

Baunehytten
Ved Baunehytten lå det is på vannet, og noen har laget et flott kunstverk utpå isen. Stiene på byfjellene i dag var perfekte å gå på, siden all myr (det er det mye av på Landåsfjellet) var tilfrosset og hard å gå på. Etter å ha studert kartet i boken, ser jeg at flere søndagsturer må gå i disse traktene, hvis jeg skal samle alle hyttene.

Nå har jeg besøkt tilsammen 26 av de 57 byfjellshyttene, som jeg har utfordret meg selv til å besøke i år. Følg gjerne med på trim- & kulturprosjektet 2017.

3 kommentarer:

  1. Supert prosjekt, Tine! Her i huset fikk vi boken Bergen Opptur til jul og har tenkt å gå turene som er foreslått i den. Blir veldig inspirert når jeg ser de fine bilende dine :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre at du blir inspirert, jeg trenger også sånne innspill for å komme meg ut. Denne boken er midt i blinken for oss som bor i Bergen, og liker å gå på fjellet :)

      Slett
  2. Det er artig å følge prosjektet ditt! Det gir inspirasjon til noen fotturer i fjellet til sommeren! 😊

    SvarSlett