søndag 25. desember 2016

Litt god jul hører med på bloggen

Tidenes roligste juleinnspurt er unnagjort og etter noen intense dager er også første del av julefestivitasen over. Nå sitter jeg litt fortumlet tilbake og nyter utsikten mot mange, lange, late fridager.

De tre bøkene jeg hadde planer om å lese i julen er Mons Kallentofts ferskeste Malin Fors-krim Ildjegerne. Margaret Atwoods gjendiktning av Shakespeares Stormen  ble bestilt på Amazon, og kom i hus rett før jul. Boken kom ut i oktober, og dukker nok opp i norsk versjon i 2017.  Den tredje boken jeg håper å få skvist inn er Marcel Proust bind 5 - Fangen. Leser jeg denne i desember ligger jeg litt før skjema til 1 bok i måneden, og kan gi mitt nye Hamsun-prosjekt litt ekstra fokus den første måneden i året.

Og hvordan ligger jeg an? 
Ildjegerne: Lest, slukt og digget (omtale på lanseringsdagen 6 januar)
Hag-seed: Påbegynt, så vidt.
Fangen: Startes på i morgen tidlig kl. 07:00 


Hamsun samlede verker som pryder min bokhylle

I 2017 kommer Shakespeare til å få hvile litt, og Knut Hamsun skal få litt av min oppmerksomhet. I julegave fra mine skjønne svigerforeldre fikk jeg Hamsuns samlede verker. Samlingen er et løft, både å kjøpe, bære hjem og ikke minst finne plass til i hyllen. Heldigvis hadde ARK et tilbud det var lett å si ja til, og simsalabim var min mann på vei til posten for å fixe julegave til meg.

Kassen som kom i posten inneholdt tre solide bokser med tilsammen 27 flotte bøker. Noen meter med gammel pocket ble lempet ned i kjelleren, før samlingen fikk hedersplassen i hyllen min. Nå gleder jeg meg til å lese og skrive om Hamsuns litteratur utover i året som kommer.


Til alt overmål hadde min mann funnet ut at jeg trengte hørselvern, så jeg kan lese i ro og fred, til tross for at han og poden sitter klistret foran sporten på tv. Og jeg som ikke viste at det fantes øreklokker uten musikk men med støydemping, har nå testet dem ut og kan konstatere at det funker!

Det er ikke mange av mine venner eller familie som tar sjansen på å kjøpe bøker til meg til jul, men en bok fikk jeg og det var en helt ny bok om byfjellene i Bergen. Her kan en lese mye om hyttene, stiene og få med seg massevis av historie. Dette var midt i blinken for meg som har blitt temmelig lat i det siste, så nå skal boken brukes til å motivere til innholdsrike søndagsturer i året som kommer.
Tusen takk Hildegunn og Jan-Arne!! 


Til sist vil jeg ønske alle som er innom bloggen en fortsatt fin jul. Fikk du noe spennende til jul som du har lyst å fortelle meg om, så lytter jeg gjerne 😊

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til Mons Kallentoft. En av mine desiderte favoritter. Jeg har kost meg med både ny og gammel krim i jula. Håper du har hatt en fin jul Tine. Ønsker deg og dine en flott romjul 🎅

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan trygt glede deg, dette er hans desidert beste hittil :) Jeg lover å lage oppsummering denne måneden, så kan du vise meg din leseliste også :) Ønsker deg en fortsatt fin julefeiring!

      Slett