mandag 8. august 2016

Jeg er Grimalkin - Den siste lærling 9 av Joseph Delaney

Den siste lærling er en fantasyserie for ungdom. Jeg hørte den første sammen med ungdommen i huset, men har ikke lest de andre bøkene. Nå var jeg litt nysgjerrig på hvordan serien har utviklet seg, og valgte å lese den niende boken, mens poden var på Norway Cup.

Fra bakpå boken:
Tom, vokteren og morderheksen Grimalkin har kappet hodet av Den onde. Med kropp og hode atskilt, er Den onde svekket, men ikke død. Tom og vokteren må finne ut hvordan de kan knuse Den onde for godt. I mellomtiden forsøker Grimalkin å unngå at Den ondes hode faller i klørne til mørkets tjenere.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2016
Sider: 297
Målgruppe: 12-16
Kilde: Leseeksemplar


I starten på boken får vi vite hvorfor Grimalkin er så oppsatt på å hevne seg på Den onde. En måned tidligere har hun fått hjelp av hovedpersonen i serien, lærlingen Thomas Ward og skrømtvokteren John Gregory til å ta en midlertidig hevn over Den onde.

De har kappet hodet av ham og trollbundet ham med nagler og sølvspyd, men skrømt forgår ikke så lett, så hans kumpaner er på jakt etter Grimalkin for å ta tilbake hodet hans, og forene det med kroppen.

Dette er en historie med hekser, trollmenn og avmennesker, men også med mennesker. De har mektige evner, besvergelser, usynlighetskapper og fantastiske våpen, som hjelper dem til å få det som de vil.

Jeg er Grimalkin, og jeg kan drepe dere alle! Men jeg skal bare drepe tre av dere - de tre sterkeste!
Det kom ikke noe svar, men alt ble veldig stille. Dette var stillheten. Jeg var stormen.

Romanen er godt skrevet, forfatteren bruker et språk som ikke bærer preg av at serien er skrevet for barn, det eneste som vitner om det, er at kapitlene er korte og luftige. Det er en historie hvor kampen mellom det onde og det gode er i fokus, ganske klassisk kan du tenke, men i en virkelig fantasifull innpakning.

Sønnen i huset som er midt i målgruppen har lest eller hørt alle bøkene i serien. Normalt sett reagerer han når historier ikke har en tydelig slutt, sånn som det blir i bokserier, men i Den siste lærling fungerer overgangene fra bok til bok helt fint. Vi følger skrømtvokteren og hans lærling, men noen av bøkene gir mest oppmerksomhet til andre karakterer, sånn som i denne hvor det er morderheksen Grimalkin det handler mest om.

Det kommer flere bøker i denne serien, noe cliffhangeren på siste side vitner om. 

5 kommentarer:

  1. Jeg leste den første boka i serien for noen år siden og likte den godt og har bok to liggende, bare rart jeg ikke har lest den ennå for likte første bok godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir vel rett og slett for mange bøker og for mye som skal leses. Hopper selv fra det ene til det andre om dagene, og leser helt uten plan, håper på å få ryddet litt i hodet og bokhyllene, og kommet meg på den smale sti igjen :)

      Slett
    2. På slutten av hver måned setter jeg alltid opp en liste over hva jeg skal lese måneden etter. Det er den eneste strukturen jeg har:)

      Slett
  2. Den er nok ikke noe for meg, men ser du driver med Syttitallet, den verden er jeg i nå. Jeg er bare tre år Ynge enn han og storkoser meg med boka, vi har så mange felles referanser og opplevelser, morsomt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kommet ca 5 timer ut i boken på 27 timer, så jeg har mye igjen. Det er veldig spennende å bli kjent med 70-tallet som var de årene jeg tilbrakte min barndom i.

      Slett